2026 - 04: Duitsland: Edelstenen zoeken

We gaan edelstenen zoeken en vinden in de omgeving van Idar-Oberstein.

Voor de kinderen van Lia een "Back-to-the-90's" ervaring op dezelfde camping: Harfenmuehle .

Op de camping kunnen de kleintjes, Jip en Mees, elke dag om 10:15 uur bij het riviertje edelstenen (en rommel) zoeken.
Natuurlijk een speeltuin, en een meertje om te zwemmen enzovoort.



27 jaar geleden heeft het campingbezoek wel wat stenen opgeleverd. Zo is een bijzondere steen geslepen bij de slijperij net om de hoek van de camping, maar helaas die was gesloten.
Na aankomst en installatie en zoektocht naar de speeltuintjes kon het feest beginnen. De rendang ging er in als koek.
De eigenaar van de camping had begrepen dat we bij elkaar hoorden en het huisje en de 2 camperplekken, voor ons en Bouke, waren dicht bij elkaar.
Omdat Jip en Mees in de camper sliepen bij ons als opa en oma, konden we het beste de avond doorbrengen bij de camper. Dat was best gezellig, maar de temperatuur zakte snel af. Het was met dikke jas aan en dekentje buiten zitten. Wel gezellig, maar ook wel fris. We dronken daarom geen fris, maar wel veel alcohol om op te warmen. 

De tweede dag begon natuurlijk met het zoeken naar edelstenen. Elke dag worden nieuwe stenen in het watertje gegooid. Alsof de kippen werden gevoerd. Dan kwam het startsein en alle kinderen en volwassen gingen er op los.
In de middag naar het wildparkje Wildenburg gegaan. Dat was erg groot met diverse dieren erin. Ook was er een torentje, wat we naar Rapunzel hebben genoemd.


Met zijn 4-en zijn we teruggelopen naar de camping, de rest met de auto.

De derde dag begon wederom met de edelsteenzoekerij.
In de middag gingen we naar de steinkaulenberg.
Hier lieten de mannen en Mirthe zien hoe goed ze in de grond konden werken. Het leverde wel wat leuke steentje op.
Even lager kregen we een rondleiding in de mijn, door een gids, die alles zo goed mogelijk, ook voor de kinderen, uitlegde. Dit was erg prettig en maakte de toer extra interessant.







We hebben prima gegeten in het restaurant.

Dag 4 was en weer de vertrekdag.
Op tijd beginnen leverde Roel nog een ontmoeting op met een aantal reeën. 
Na ontbijt alles opruimen, edelstenen zoeken, afrekenen en vertrekken.
De kleintjes met ouders gingen meteen naar huis, maar de rest maakte nog een leuke wandeling naar de ruïne Schmidtburg.





We kwamen rond half 8 thuis en kunnen terugkijken op een aantal leuke, gezellige dagen.