2026 - 05: Frankrijk: 08 Bourgogne-France-Comté: Morvan
Frankrijk: De Morvan en omgeving
Nou lijkt het net of het kasteel niets bijzonders is. Nou, 1 kamer is de denktank geweest voor de periode van Lodewijk de 14e.
Het kasteel stamt uit 1180. In 1675 schenkt Lodewijk het kasteel aan: Sébastien Le Prestre de Vauban.
CP 09 Camping Plage des Settons aan Lac de Settons
CC P4N Website
TT: FR: 03: Camping et Chalets Plage des Settons
Het blijkt dit destijds het grootste romeinse theater van Europa was.
Wel bijzonder om het te zien. Er was ook een illustratie van hoe het er uit moet hebben gezien. Was inderdaad indrukwekkend. Maar ja, hier dus niet te zien.
De god van het begin en het einde. Kijkt altijd naar het verleden en de toekomst.
Het grappige is dat deze een van de weinige romeinse goden is die niet in de Griekse versie bestaat.
Hieronder is de versie te zien, een doorzichtige versie die precies op de restanten past:
Vandaag is het maandag 11 mei.
De hele dag regen is de voorspelling. Nou we hebbenonderweg een moment zon gezien. Maar regen was zondermeer de meest waargenomen natuurverschijning van vandaag.We hebben de kilometervreter ingezet en zijn aangekomen in Oradour sur Glane op een camperplek.
Het is vandaag woensdag 06-05-2026, the sixth of mai. Misschien denk je aan Pim Fortuyn, 24 jaar geleden, maar ook aan de Hindenberg, 89 jaar geleden, of de opening van de kanaaltunnel, 42 jaar geleden. Wij denken ook aan vandaag in 2026.
Bewolkt en regen, onderweg naar de camping in Lézinnes. Geen zon, geen vakantiegevoel en hoop gedoe met de Zoe, die ineens niet meer door Ohra wordt verzekerd, overgeschreven moet worden van de BV naar prive, met papieren die in Oirschot liggen. Joepie, bellen, mailen, hopelijk lukt het Monique bij de accountant om het voor mekaar te krijgen.
De reis viel tegen, zeker door België rijden, wat een gedoe. Het idee dat je daar mogelijk in de toekomst nog tol voor moet betalen?
Schaf het hele wegennet, wat binnen Europa op lek 2 komt, af.
Plek 2? Ja! van slechtste wegennetwerk van Europa. Moldavie is 1, België is 2!
Ook in Frankrijk schoot het niet op. Gekozen voor rijden, niet over tolwegen. Ja, kost veel meer tijd, al die binnedoor wegen? Nee hoor, precies 8 minuten!
Toch weer snel verdient. Minder kilomters en geen tol in 8 minuten.
Toch weer snel verdient. Minder kilomters en geen tol in 8 minuten.
Dan komen we bij de camping aan. Tot 18.00 uur is receptie open. Wij koemn om 17:50 uur aan. Ja, receptie open? Dan moet je eerst een steen door het glas gooien. Maar goed, we hebben een plekkie. We zien morgen wel.
Gelukkig eindigt de avond met een zonnetje dat nog even laat zien, dat ie nog steeds bestaat. Hopelijk morgen meer zonnestralen.
| CP 12 Camping: Camping La Graviere Du Moulin P4N 7 Route de Frangey, 89160 Lézinnes |
We vergeten: Montbard: TT: Abbaye de Fontenay en Ancy-le-Franc TT: Chateau d Ancy-le-Franc
Donderdag 7 mei is het.
De ochtend begint grijs op de camping in Lézinnes.
Wel werd ik wakker met het geluid van de wielewaal. Bekend van het liedje en als grote gele vogel. Hij zong uit volle borst, maar wel met lange pauzes.
Wel werd ik wakker met het geluid van de wielewaal. Bekend van het liedje en als grote gele vogel. Hij zong uit volle borst, maar wel met lange pauzes.
Ken je liedje wat zegt: .... dan zoeken wij de wielewaal.... Er staat nergens dat ze hem vonden. Zeker een half uur staan te kijken heb ik een glimp opgevangen. Mijn fototoestel kon uit blijven.
De campingdame kwam langs. Ik begrijp de reviews, maar ze kan echt alleen frans. Niks mis met de camping verder. Kleine municipal camping.
We vertrekken naar Chateau Guedelon. 99 km, dwars door Frankrijk. Best leuk, maar het schiet niet echt op. Als we eindelijk aan komen zijn we verrast door de volle en best grote parkeerplaats. Het is een oord voor schooluitjes, en die zijn er erg veel. Daarnaast een hoop oudjes met de camper.
Wat is hier te zien: In 1997 kwam iemand op het idee om met middeleeuwse materialen en werktuigen een middeleeuws kasteel te gaan bouwen. Na een flinke tijd voorbereiding en onderzoek zijn ze begonnen. Met materiaal wat op het terrein beschikbaar is, bomen, rotsen, klei e.d. Het is wat uit de hand gelopen en nu is het een prachtig park, een soort openlucht museum met demonstraties van allerlei handelingen uit de middeleeuwen. De bouw van het kasteel staat centraal en alles maken zonder afval te produceren.
Het is nog lang niet af. In dit tempo kan het park nog jaren lange blijven bestaan. Uitbreiden kan natuurlijk ook altijd nog.
Wat is hier te zien: In 1997 kwam iemand op het idee om met middeleeuwse materialen en werktuigen een middeleeuws kasteel te gaan bouwen. Na een flinke tijd voorbereiding en onderzoek zijn ze begonnen. Met materiaal wat op het terrein beschikbaar is, bomen, rotsen, klei e.d. Het is wat uit de hand gelopen en nu is het een prachtig park, een soort openlucht museum met demonstraties van allerlei handelingen uit de middeleeuwen. De bouw van het kasteel staat centraal en alles maken zonder afval te produceren.
Het is nog lang niet af. In dit tempo kan het park nog jaren lange blijven bestaan. Uitbreiden kan natuurlijk ook altijd nog.
Een hele serie foto's gemaakt.
Dan naar de Morvan, het natuurgebied wat ons doel eigenlijk is.
Avallon Zou een mooi stadje zijn met Gaujard Tower, vanaf de camping:
Ik heb hier nog een solo wandeling gemaakt na het eten. Lang leven google maps. Ja hoor, netjes een route uitgezet van ruim 1 uur. Maar na ca 45 minuten blijkt dat het bewuste pad niet bestaat. Ik moet 100 meter diep een steile helling af. Dus terug. Het werd een lange wandeling. Laatste stuk was al aardig donker, maar goed.
Avallon gingen we bezoeken.
Leuk stadje, maar ja, bijzonder ook weer niet, behalve dat Lia verliefd wordt op een kikker.
Volgende plaats is:
Bazoches: met Chateau de Bazoches
Ja, een mooi kasteel. Maar wel binnen een uurtje bekeken.
Als je er langer over wilt doen, moet je het hele verhaal wat je netjes op papier in het Nederlands krijgt doorlezen per kamer.
Als je er langer over wilt doen, moet je het hele verhaal wat je netjes op papier in het Nederlands krijgt doorlezen per kamer.
| Bijzondere boom in tuin |
Nou lijkt het net of het kasteel niets bijzonders is. Nou, 1 kamer is de denktank geweest voor de periode van Lodewijk de 14e.
Het kasteel stamt uit 1180. In 1675 schenkt Lodewijk het kasteel aan: Sébastien Le Prestre de Vauban.
Vauban gebruikte het kasteel voor studies en tekeningen van 300 vestigingen en versterkte steden en ontwikkelde aanval- en defensiemethodes voor vestingwerken.
Hij was absoluut geniaal. Het kasteel was een crisiscentrum voor de militaire strategie van Lodewijk 14e.
De foto: France de Vaugan geeft een klein deel van de werken van hem weer. In 2006 zijn 12 van zijn werken tot Unesco werelderfgoed verklaard.
Zijn invloed is dus enorm groot geweest.
Verder naar de camping:
CC P4N Website
TT: FR: 03: Camping et Chalets Plage des Settons
Vandaag op zaterdag 9 mei gaan we flink wat kilometers maken:
We gaan eerst naar: Vogelkijkhut - Montigny-en-Morvand.
Het is een (stuw-)meer van de Yonne.
2 dingen:
het aantal gespotte vogels is 1
2 De stellage er naar toe is mooi, en spiegelglad waar druppels water liggen.
Conclusie: hopeloos.
Dan gaan we naar: Château-Chinon
De hoofdstad van de Morvan.
Nou, leuk, maar stelt ook niet veel voor. Behalve dan de Panorama du Calvaire,
De calvarieberg.
Dan verder naar: Haut-Folin, de hoogste berg van de Morvan.
Zou een mooi uitzicht moeten geven. Helaas.
Dan gaan we verder naar Bibracte, Site et musée.
Een museum over de opgravingen van een gallisch dorp.
en een site, een gebied met de vondsten en onderzoek.
en een site, een gebied met de vondsten en onderzoek.
Wat een shit, we gaan naar de parkeerplek die hier bij hoort.
We lopen naar het museum en gaan verder naar "site".
We lopen naar het museum en gaan verder naar "site".
Een erg steile klim over een smal paadje. Voor mij, maar zeker voor Lia, een flinke beproeving. Na flinke inspanning komen we boven aan een verharde weg. Maar dan moeten we nog wel 1100 meter voordat we er zijn. We besluiten via de verharde weg terug te lopen en met de auto weer naar boven te gaan. We gaan meteen door naar Mont Beuvray, want daar zou een prachtig uitzicht zijn.
En dat was er ook. (foto's hieronder)
De ellende van alles is dat bij de parkeerplek van het uitzichtpunt ook de hoogtepunten van de vondsten te zien zijn.
De bordjes lieten ons weer een flink veel onnodige inspanningen verrichten.
Het uitzicht:
We gaan verder naar de camping in Autan, een romeins stadje.
Maar dat gaan we morgen bekijken.
Maar dat gaan we morgen bekijken.
Wel hoorde ik deze middag een bijzonder vogeltje roepen/fluiten: De bijeneter.
De lens weer op de camera gezet en kijken:
Op zondag gaan we het stadje bezoeken.
Autun, in het centrum is niet veel te doen, maar we doen kleine boodschapjes in een City-supermarkt.
Autun, in het centrum is niet veel te doen, maar we doen kleine boodschapjes in een City-supermarkt.
We rijden naar het theater.
Het blijkt dit destijds het grootste romeinse theater van Europa was.
Wel bijzonder om het te zien. Er was ook een illustratie van hoe het er uit moet hebben gezien. Was inderdaad indrukwekkend. Maar ja, hier dus niet te zien.
Dan gaan we nog even het centrum in voor de kathedraal en terug naar de camping.
Van daaruit gaan we nog even naar de de tempel van Janus.
De god van het begin en het einde. Kijkt altijd naar het verleden en de toekomst.
Het grappige is dat deze een van de weinige romeinse goden is die niet in de Griekse versie bestaat.
Hieronder is de versie te zien, een doorzichtige versie die precies op de restanten past:
We maken een rondje langs een riviertje en komen aan bij de romeinse poort:
Ja, er ligt asfalt onder de poort. Je kunt er gewoon onderdoor rijden met de auto.
Het is gewoon de toegang tot de stad. Er rijden dagelijks honderden auto's doorheen. Wij ook een paar keer.
Het is gewoon de toegang tot de stad. Er rijden dagelijks honderden auto's doorheen. Wij ook een paar keer.
Weer terug naar de camper en de serie afkijken, want regen was werkelijk het meest gehoorde (op het dak dan).
Nog ooit te doen
La Boulaye: Paldenshangpa La Boulaye, boedistische tempel
Vandaag is het maandag 11 mei.
De hele dag regen is de voorspelling. Nou we hebbenonderweg een moment zon gezien. Maar regen was zondermeer de meest waargenomen natuurverschijning van vandaag.
Dit kun je lezen een het aparte menupunt. Dit vanwege de andere regio en de vele foto's.




















